אפילפסיה ותזונה קטוגניות

כיצד לטפל באפילפסיה באמצעות תזונה קטוגנית

דיאטה קטוגנית ואפילפסיה
דיאטה קטוגנית ואפילפסיה

התזונה הקטוגנית יכולה להיות כלי יעיל לטיפול באפילפסיה. למד כיצד להשתמש בתזונה קטוגנית לאפילפסיה, כולל המזונות הטובים ביותר לחולי אפילפסיה וטיפים להתחלת הדיאטה.

תוכן העמוד

מהי אפילפסיה?

אפילפסיה היא הפרעה מוחית המשפיעה על האופן שבו אדם חווה את עולמו. זה יכול להיגרם מפעילות יתר חריגה של תאי עצב במוח, מה שמוביל להתקפים חוזרים. חומרת מצב זה משתנה מאדם לאדם ולא תמיד ניתן לחזות מי יפתח אפילפסיה. התקף אפילפטי הוא הפרעה קצרה בפעילות המוח שעלולה לגרום לאדם לאבד את ההכרה, ליפול או לבצע תנועות לא רצוניות, זהו מצב כרוני שניתן לשלוט בו באמצעות תרופות.

מקרי אפילפסיה נמצאים במגמת עלייה ודווח כי ישנם יותר מ-3 מיליון אמריקאים הסובלים מאפילפסיה. מספר האנשים המאובחנים עם אפילפסיה צפוי להמשיך לעלות ככל שיותר אנשים יחיו זמן רב יותר ויפתחו מצב זה ככל שיגדלו.

ישנם כמה גורמי סיכון המגבירים את הסיכוי שלך לפתח אפילפסיה, כגון:

  • בן משפחה עם אפילפסיה
  • חשיפה לכימיקלים או רעלים מסוימים
  • סוגים מסוימים של נזק מוחי או פציעות

תסמינים לאפילפסיה ומהם הסוגים השונים של אפילפסיה?

אפילפסיה יכולה להיגרם ממספר גורמים כמו טראומה בראש, שבץ מוחי, גידול במוח או זיהום. תסמין שכיח לאפילפסיה ידוע בתור הילה. הילות הן סימני אזהרה לכך שהאדם עם אפילפסיה עומד לקבל התקף. הם שונים עבור כל אדם ויכולים להיות מתונים ולהימשך שניות בלבד או שהם יכולים להיות חמורים יותר ודקות אחרונות.

מה התסמינים לאפילפסיה?

תסמינים לאפילפסיה עשויים לכלול:

  • תחושת חוסר תחושה
  • סחרחורת
  • חוסר יציבות על רגליהם
  • שינוי פתאומי בראייה או בתנועה
  • כאב פתאומי באזור אחד בגוף (כמו כאב ראש)
  • אובדן הכרה זמני

כדי שחולה אפילפסיה יוכל לחיות חיים נורמליים, הוא צריך לקחת תרופות ולעקוב אחר תוכניות טיפול אחרות. אחד הטיפולים הנפוצים ביותר לאפילפסיה הוא תרופות אנטי-אפילפטיות, הניתנות לרוב בצורת טבליות או זריקות. עם זאת, לתרופות אלו יש לעיתים קרובות תופעות לוואי כמו נמנום או אובדן קואורדינציה, מה שעלול להגביל את יעילותן אצל אנשים מסוימים.

ישנם מחקרים המראים שתזונה קטוגנית עוזרת לאנשים שסובלים מאפילפסיה.

דיאטה קטוגנית ואפילפסיה

חומרת האפילפסיה משפיעה על כמות המזון שאדם צריך לאכול, אך היא גם משפיעה על סוג התוזנה שהוא צורך. ישנם שני סוגי תזונות המומלצות לאנשים עם אפילפסיה: דיאטה קטוגנית ודיאטה דלת פחמימות.

הדיאטה הקטוגנית היא דיאטה עתירת שומן ודלת פחמימות שקיימת כבר עשרות שנים. היא דלת בסוכר ופחמימות, שהם מקורות האנרגיה העיקריים לתאים שלנו וגורמת לגוף לפנות לפירוק תאי השומן שלנו ליצירת אנרגיה.

הוכח מחקרית כי דיאטות קטוגניות משפרות מצבים בריאותיים שונים כגון אפילפסיה, מחלת אלצהיימר ומחלות לב.

היתרונות של הדיאטה הקטוגנית לבריאות כוללים:

  • שיפור בלחץ הדם
  • דלקת מופחתת
  • עלייה ברמות האנרגיה
  • שיפור ברמות הכולסטרול

התזונה הקטוגנית פותחה במאה ה-20 כדרך לסייע בטיפול באפילפסיה, התזונה מגבילה פחמימות, ומאפשרת אכילת חלבון ושומן. בארצות הברית, דיאטות קטוגניות מומלצות על ידי רופאים למבוגרים עם אפילפסיה, שיש להם אפשרויות טיפול מוגבלות או ללא אפשרויות טיפול אחרות.

אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל דיאטה קטוגנית. לפני כמה שנים גילה ד"ר ויילדר בארה"ב שהתזונה הקטוגנית שומרת על בריאות המוח, גילה שהתזונה עוזרת עם התפקודים הקוגניטיביים הנחוצים לתפקוד תקין של המוח.

האם צריך המלצת מרופא כדי להתחיל דיאטה קטוגנית?

צוות האתר קיטו ישראל תמיד ממליץ להתייעץ עם רופא על כל שינוי תזונתי שאתם מבצעים, במיוחד אצל אנשים הסובלים ממחלות רקע. אנו כאן כדי להמליץ, אך אל תקלו ראש ותתייעצו עם רופא לפני שינוי תזונתי משמעותי כזה.

לסיכום

אורח החיים הקטוגני והתזונה הקטוגני בעלות מס רב של יתרונות, הכוללות ביצועים אתלטיים טובים יותר, מצב רוח משופר, אנרגיה מוגברת וחילוף חומרים משופר שיכול לעזור בירידה במשקל.

לאנשים הסובלים מאפילפסיה תזונה קטוגנית מאוזנה יכולה לחולל פלאים.

בהצלחה ורק בריאות!

דילוג לתוכן