האם תזונה קטוגנית יכולה לעזור לסוכרת סוג 2

האם דיאטה קטוגנית יכולה לעזור לסוכרת סוג 2?

היום נעסוק בשאלה שמעניינת רבים מאיתנו והיא – האם דיאטה קטוגנית יכולה לעזור לאנשים שחולים בסוכרת מסוג 2. חשוב לנו להזכיר שכותבת המאמר איננה דיאטנית או רופאה ומאמר זה אינו מהווה תחליף להתייעצות עם רופא. בכל מקרה של אדם שחולה בסוכרת סוג 2 ומעוניין לעבור לדיאטה קטוגנית כדי לבדוק את ההשפעות של התזונה הזו על גופו, יש להיעזר ולהתייעץ עם רופא שמטפל בו ומכיר את התיק הרפואי שלו.

תוכן העמוד

מהי הדיאטה הקטוגנית?

רבות נכתב בנושא התזונה הקטוגנית באתרנו, אך אם נצטרך לפשט את ההגדרה של דיאטה קטוגנית במשפט או שתיים נציין כי דיאטה קטוגנית היא תזונה דלת פחמימות (5%), עם רמת חלבון מתונה (20%) ורמת שומן גובהה (75%). התזונה הקטוגנית מעבירה את הגוף למצב מטבולי מיוחד, שנקרא קיטוזיס, בגלל צריכת הפחמימות המעטה, הגוף מפסיק לצרוך אנרגיה מהפחמימות ועובר לצרוך אנרגיה ממקורות השומן שקיימים בגוף שלנו.

מדוע דיאטה קטוגנית טובה לסוכרתיים?

"תופעת לוואי" נוספת שנוצרת ברגע שהגוף שלנו נכנס למצב של קיטוזיס, היא שכשצריכת הפחמימות יורדת בצורה משמעותית כזו, רמות הסוכר והאינסולין בדם יורדות. מכאן נובע, שכאשר הגוף שלנו נמצא במצב קיטוזיס, איזון הסוכר בדם שלנו משתפר ויכול להביא גם להפחתת הטיפול התרופתי אצל חולי סוכרת מסוג 2. כמובן שלתזונה קטוגנית יתרונות רבים נוספים, כמו ירידה במשקל, ירידה באנזימי כבד, ירידה בלחץ דם, תחושת שובע לאורך זמן ועוד. אבל היתרון שבזכותו נהוג לחשוב שדיאטה קטוגנית טובה לסוכרתיים היא איזון הסוכר בדם.

האם דיאטה קטוגנית יכולה לעזור לסוכרת סוג 2
האם דיאטה קטוגנית יכולה לעזור לסוכרת סוג 2

האם יש מחקרים שמחזקים את הטענה שדיאטת קיטו עוזרת לסוכרתיים מסוג 2?

מחקר א' – זמן הניסוי נמשך 90 ימים

אכן, בנושא התפרסמו כבר מספר מחקרים וכולם הגיעו למסקנה שדיאטת קיטו עוזרת לאיזון רמת הסוכר בדם אצל סוכרתיים מסוג 2. באחד המחקרים שנעשו בתחום נבדקו 11 נשים, באזור גיל 40 עם משקל עודף שאובחנו כסוכרתיות על פי HbA1c ממוצע של 8.9% (גבול האבחנה לסוכרת הוא 6.5%). קבוצת הנשים התבקשה לאכול תזונה קטוגנית במשך 90 ימים, על פי ההנחיה הבאה: 30 גרם פחמימה ביום, 20-25% גרם חלבון מסך הקלוריות היומי והשאר שומן. שימו לב, החוקרים לא ביקשו מהנשים לאכול כמות קלוריות מסוימת, אלא רק להקפיד על דיאטה קטוגנית. לאורך הניסוי החוקרים בדקו באופן שבועי את רמת הקטוגנים בגופן כדי לוודא שהן באמת במצב קיטוזיס.

בסיום המחקר, לאחר 90 ימים, התוצאות היו ברורות וחד משמעיות – ממוצע האבחון בבדיקת HbA1c ירדה לממוצע של 5.6%. תוצאה שאיננה נחשבת סוכרתית לפי ההגדרה הרפואית. כמו כן, הנשים ירדו בממוצע 9 קילו, לחץ הדם שלהם ירד בצורה ניכרת וחוו ירידה מסוימת באנזימי כבד. (ניתן לצפות בתוצאות המחקר ובגרפים המשקפים אותן בסעיף 3)

מחקר ב' – זמן הניסוי נמשך שנה

מחקר נוסף ומקיף יותר שנמשך שנה שלמה, בדק קבוצת אנשים המונה 262 איש ואישה שהתנסו בדיאטה קטוגנית אל מול 87 אנשים שהתנסו בטיפול המסורתי לסוכרתיים שמומלץ על ידי האגודה האמריקאית לסוכרת.

גם כאן הנתונים היו חד משמעיים, אבחון בדיקת HbA1c ירדה ב-1.3% בממוצע אצל המטופלים שחיו לפי דיאטה קטוגנית ועלה ב-0.2% בממוצע אצל אלו שטופלו בטיפול המסורתי לסוכרתיים שמומלץ על ידי האגודה האמריקאית לסוכרת. כמו כן, רמת ההתנגדות של האינסולין (HOMA-IR) בגוף בקבוצה שהתמידה בתזונת הקיטו ירד בממוצע של 55% (!). בקבוצה השנייה, רמת ההתנגדות של האינסולין בגוף עלתה בכ-16%. מלבד המדדים הקשורים בסוכרת, נרשמה הטבה בבריאות במגוון תחומים אחרים גם כן, לדוגמא, מטופלים שעשו דיאטת קיטו הסירו כ-12% ממשקל גופם, לעומת הקבוצה השנייה שמשקל הגוף של המטופלים בה לא ירד כלל. (ניתן לצפות בתוצאות המחקר כאן)

השתכנעתי, מה עכשיו?

אם אתם סובלים מסוכרת מסוג 2, אנו ממליצים לא לבצע שינוי קיצוני בתזונה ללא התייעצות עם הרופא שמטפל בכם. נכון, המחקרים שהבאנו כאן הראו תוצאות מרשימות מאוד על כך שדיאטה קטוגנית יכולה לעזור לסוכרת סוג 2, אך עדין, שינוי קיצוני כזה חייב להיעשות בדרך מבוקרת, במיוחד אצל אנשים הסובלים ממחלות רקע.

דילוג לתוכן